Așa cum se cunoaște, din 1 ianuarie 2018 a intrat in vigoare OG 23/2017, cu modificările aduse prin Legea 275/2017.
Ca rezumat:
- vor intra in sistem toate persoanele inregistrate în scop de TVA care înregistrează obligatii restante la TVA la 31.12.2017 și care nu sunt plătite până la 31.01.2018, dacă sunt peste anumite praguri. La contribuabili mici, acest prag este de 5.000 lei. Intrarea acestora in sistem se va face începând cu 1 martie 2018, chiar dacă datoria este achitata în luna februarie. Singura condiție pentru a evita intrarea în sistem este să plătiți TVA restant până la 31 ianuarie 2018.
- vor mai intra și persoanele juridice aflate sub efectul legii insolvenței.
- puteți intra in sistem și prin opțiunea dvs. Trebuie să cântăriți foarte bine dezavantajele înainte de a opta pentru acest sistem.
Dacă sunteți in sistemul de plată defalcată
- veți avea un cont de split deschis automat la trezorerie
- veți avea cont de split deschis si de bancile comerciale (se va închide automat dacă nu-l folosiți)
- veți comunica acest cont clienților dvs. pentru ca aceștia să vă plătească TVA în acest cont.
- veți plăti TVA-ul aferent achizițiilor – din contul dvs. de SPLIT TVA.
- veți incasa TVA aferent livrarilor – în acest cont de split
- vă veți vira/depune singuri TVA încasat cu card/substitute numerar în termen de 30 de zile de la încasare
- vă veți depune singuri diferența pozitivă a TVA dintre încasările și plățile în numerar, tot in 30 de zile
- dacă încasați facturi emise înainte de a aplica sistemul, vă veți vira singuri TVA aferent acestor incasări, chiar dacă a fost raportat prin D300 si plătit cândva. Dacă sunteti cu TVA la facturare veți avea o problemă. În cazul in care credeti că sunt șanse să intrați în split din martie, încasați-vă clienții până atunci.
- dacă aveți „norocul” să aveți conturi poprite, scăpati de obligația de a vă depune singuri banii în contul de TVA (citiți pct. 15 alin 6 din lege).
Dacă nu aplicați SPLIT
- în cazul în care plătiți facturi emise începând cu ianuarie 2018, este necesar să verificați dacă furnizorul aplică split. În cazul în care aplică, îi plătiți separat TVA în contul lui de split. Verificarea furnizorului o faceți înainte de a face plata, bineînțeles. Deși acum nu sunt mulți care aplică split, totuși sunt cei care au aplicat prin opțiune acest mecanism, dupa 1 octombrie 2017 și trebuie să fiți atenți la plățile către aceștia – chiar din ianuarie. Dacă plătiți eronat, sunt anumite sancțiuni.
- obligația de mai sus este valabilă numai dacă dvs. sunteți înregistrați în scopuri de TVA
- dacă sunteți neplătitori de TVA, nu aveți obligații referitoare la split. Plătiți normal facturile, ca și până acum.
Cum verificați dacă furnizorul aplică sau nu split?
- prin verificare pe portalul ANAF (cu cod captcha)
- cu alte resurse, printre care Tigris394 Verificator .
Cu Tigris394 Verificator puteti face verificări punctuale, fără să introduceți vreun cod captcha. De asemenea, aveți posibilitatea de a afla dacă o firma este platitoare de TVA, dacă este cu TVA la încasare/facturare, dacă aplică sau nu split TVA. De asemenea, veți afla și starea firmelor la ONRC (de ex. dacă sunt sedii expirate, mandate expirate și multe altele).
Acesta este doar un rezumat, sunt mult mai multe lucruri care sunt de știut. Trebuie să citiți OG 23/2017 actualizată prin Legea 275/2017.
Dacă vă place acest articol, nu ezitați să-l distribuiti pe facebook.